W środę 22 marca w naszej szkole odbyło się wyjątkowe spotkanie z poezją pod hasłem:

”Poezja niejedno ma imię”. Przedstawiona ona została w dwóch odsłonach: słownej i muzycznej. Pokazane zostały różne oblicza poezji: poważna, patetyczna, ale też ta żartobliwa, przekorna czy o ironicznym charakterze.

Uczniowie mogli zobaczyć znanych twórców w nowej, innej perspektywie. Zauważyć, jak poeci potrafią „ bawić się językiem ojczystym”, szokować, zaskakiwać, kpić, żartować czy patrzeć z ironią na świat, ludzi, zjawiska wokół. Ważne było również, by docenić różnorodność naszego języka, w którym obok słownictwa wyszukanego, poetyckiego i wzniosłego, mamy też kolokwializmy czy brutalizmy. Okazało się, że poezja inspiruje muzyków, do znanych tekstów tworzą melodię i powstają niezapomniane piosenki. Ciekawe, że nie tylko piosenki poetyckie, bo po teksty wierszy sięgają twórcy różnych gatunków muzycznych. Poezja i muzyka „zgodnie współgrają”. Powodem, by zwrócić uwagę na język polski szczególnie teraz są dwa ważne wydarzenia: obchodzony w marcu Miesiąc Języka Ojczystego oraz Światowy Dzień Poezji przypadający na 21 marca.

Chcieliśmy również zachęcić uczniów do kreatywności i tworzenia, zaprosiliśmy ich do „bycia poetami”. Został bowiem przy tej okazji ogłoszony konkurs na „Poetycki recykling, czyli wiersze z odzysku.” Wiersze z odzysku (ang. blackout poems) to kreatywna destrukcja wybranego teksu, polegająca na zakreśleniu większości słów i pozostawieniu kilku wybranych, z których powstanie nowy, autorski utwór. Do tekstu można stworzyć ilustrację nawiązującą do jego treści.

zdz dziennik