Zakład Doskonalenia Zawodowego w Kielcach od lat z dużym powodzeniem pozyskuje fundusze unijne. Zdobyte w ten sposób środki przeznaczane są na potrzeby uczniów i słuchaczy. W Szkołach ZDZ we Włoszczowie dotychczas zrealizowano w ramach PO KL oraz Erasmus + wiele projektów, dzięki którym nasza młodzież uzyskała dodatkowe umiejętności i odbyła staże zawodowe.
Kliknij w wybrany projekt i dowiedz się więcej:
-
Zagraniczna praktyka drogą do sukcesu zawodowego
W przedsięwzięciu „Zagraniczna praktyka drogą do sukcesu zawodowego." uczestniczyło 16 uczniów z klas II i III Niepublicznej Branżowej Szkoły I stopnia we Włoszczowie, kształcących się w zawodach: sprzedawca (8 uczniów), monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie (2 uczniów), mechanik pojazdów samochodowych (4 uczniów) oraz fryzjer (2 uczniów). Uczniowie mają status pracowników młodocianych.Wśród uczniów biorących udział w przedsięwzięciu były osoby ze specjalnymi potrzebami i mniejszymi szansami (uczniowie z rodzin niepełnych , uczeń ze spektrum Autyzmu, uczniowie z rodzin o niskom statusie materialnym). Czas trwania i program praktyk został optymalnie dopasowany dla uczestników wyjazdu, uwzględniając wymagania i oczekiwania lokalnych pracodawców. Mobilność zawodowa odbyła się w terminie od 27 maja 2024r. do 07 czerwca 2024r. W projekcie, oprócz mobilności zawodowej zorganizowane zostały zajęcia z przygotowania językowego (język angielski-30 godzin i język hiszpański-30 godzin) oraz kulturowego-15 godzin. Zajęcia z języka hiszpańskiego oraz kulturowe realizowane były zarówno w szkole przed mobilnością, jak i u partnera w Hiszpanii. Zajęcia przygotowawcze z języka angielskiego odbywały się w szkole w wymiarze 6 godzin tygodniowo przez 5 tygodni. Przed mobilnością odbyło się też 3-godzinne spotkanie grupowe z doradcą zawodowym Po odbyciu mobilności odbyły się również indywidualne spotkania z doradcą zawodowym (w wymiarze 2 godzin/osobę).
Główne cele, jakie udało się zrealizować, dzięki mobilności zagranicznej to:
- rozwój kompetencji zawodowych uczniów m.in. poprzez zdobycie przez uczniów doświadczenia w pracy za granicą, poznanie europejskich standardów i systemów pracy w celu poszerzenia ich możliwości rozwoju osobistego oraz zwiększenia ich szans i atrakcyjności na lokalnym, polskim i europejskim rynku pracy.
- rozwój kompetencji językowych uczniów oraz zwiększanie różnorodności językowej w szkole poprzez doskonalenie umiejętności z zakresu języka angielskiego naszych uczniów oraz nabycie podstawy posługiwania się językiem hiszpańskim, co zwiększyło różnorodność językową w szkole.
- uznanie efektów uczenia się w okresach mobilności za granicą z wykorzystaniem europejskich narzędzi i instrumentów (porozumienie o programie mobilności, suplement do porozumienia o programie zajęć, certyfikat potwierdzający udział w mobilności, Europass CV)
Najważniejszymi rezultatami przedsięwizęcia są:
- filmy i prezentacje przygotowane przez uczestników mobilności (relacja z przebiegu praktyk), które zaprezentowane zostały na zajęciach z przedmiotów zawodowych w celu przedstawienia uczniom, którzy nie brali udziału w projekcie informacji na temat funkcjonowania nowoczesnych firm hiszpańskich
- pokaz umiejętności fryzjerskich, prezentacje multimedialne zaobserwowanych podczas stażu nowinek technologicznych w branżach: mechanicznej, budowlanej, fryzjerskiej oraz handlowej
- wzrost doświadczenia szkoły w dziedzinie projektowania i organizowania praktyk zagranicznych- poznanie przez uczniów historii, kultury i obyczajów innego kraju europejskiego, co wpływa na budowanie wśród uczniów szkoły świadomego obywatelstwa europejskiego
- wzrost kompetencji cyfrowych pracowników szkoły (wniosek pisany w generatorze on-line, korzystanie z platformy OnLineFRSE i platform międzynarodowych np.: eTwinning, School Education Gateway, Selfie+, Project Results Platform)
- podniesienie znacząco jakości i atrakcyjności kształcenia zawodowego dzięki nabywaniu praktycznych umiejętności zawodowych w nowoczesnych hiszpańskich przedsiębiorstwach
- wzrost zainteresowania szkołą w środowisku lokalnym
Przedsięwzięcie: Zagraniczna praktyka drogą do sukcesu zawodowego o numerze 2023-1-PL01-KA122-VET-000149400 realizowany jest przez Niepubliczną Branżową Szkołę I stopnia we Włoszczowie ZDZ w Kielcach w ramach projektu Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego.
Przedsięwzięcie realizowane jest w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego i finansowane jest przez Unię Europejską
-
Europejskie praktyki - szansa na rozwój zawodowy i osobisty
Uczniowie Niepublicznej Branżowej Szkoły I stopnia we Włoszczowie wzięli udział w praktykach zagranicznych w ramach projektu „Europejskie praktyki - szansa na rozwój zawodowy i osobisty, nr projektu 2021-1-PL01-KA122-VET-000021503 i spędzili dwa tygodnie w malowniczej Walencji, Hiszpania.
W projekcie wzięła udział szesnastoosobowa grupa uczniów i dwóch opiekunów pedagogicznych. Przed rozpoczęciem mobilności wszyscy uczestniczyliśmy w zajęciach z języka hiszpańskiego, podczas których poznawaliśmy słownictwo, uczyliśmy się zwrotów oraz w zajęciach kulturowych i pedagogicznych w trakcie których zdobywaliśmy informacje na temat kultury i życia w Hiszpanii.
9 października 2022r. we wczesnych godzinach porannych rozpoczęliśmy mobilność. Nowe doświadczenia, pierwsze podróże samolotem, nowa kultura i obyczaje – początek dwutygodniowej mobilności. Po przylocie do Hiszpanii, pomimo zmęczenia, z radością wyruszyliśmy na zwiedzanie najbliższej okolicy.
Następnego dnia każdy z uczniów poznawał swoje miejsce praktyk. W praktykach wzięli udział uczniowie kształcący się w następujących zawodach: kucharz, sprzedawca, fryzjer, mechanik pojazdów samochodowych, mechatronik, elektromechanik pojazdów samochodowych, monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie, piekarz, ślusarz. Praktyki w zagranicznych przedsiębiorstwach w odmiennym kulturowo społeczeństwie to wspaniała forma kształcenia się w zawodzie dla każdego ucznia. I tak upłynęły nam pierwsze dni mobilności.
Do obiadu w Hiszpanii zasiada cała rodzina i jest to najlepszy moment na rozmowy, snucie planów, niespieszne przebywanie w towarzystwie. Dlatego również i my uczniowie wraz z opiekunami zasiadaliśmy do wspólnych posiłków. Podczas pobytu w Hiszpanii spróbowaliśmy tradycyjne potrawy, między innymi patatas bravas i paella.
W weekend wszyscy udaliśmy się na zwiedzanie urokliwej Walencji. Podczas wycieczki towarzyszyli nam opiekunowie z instytucji przyjmującej. Jednym z miejsc do którego udaliśmy się w sobotę było Museu Faller de València. W muzeum znajduje się ponad 80 rzeźb, które uniknęły spłonięcia podczas corocznych parad z okazji Święta Ognia. Kolejnym punktem sobotniego zwiedzania to Oceanogràfic València. Oceanarium w Walencji to największe oceanarium w Europie. Znajdują się tu miliony litrów wody, w których mieszkają tysiące zwierząt morskich z całego świata. Oceanarium oraz morska stacja badawcza położone są na terenie Miasteczka Sztuk i Nauk nieopodal portu w Walencji. W niedzielę spędziliśmy aktywny dzień podczas zwiedzania, podziwiania architektury i starówki. Rozmowy, spacery i radosny uśmiech towarzyszył nam cały dzień
Drugi tydzień pobytu w Hiszpanii upłynął nam na praktykach w hiszpańskich przedsiębiorstwach. Jest to niesamowita szansa dla nas młodych ludzi na rozwój zawodowy i osobisty, zdobycie doświadczeń, poznanie nowych osób, poznanie nowej kultury i organizacji pracy w innym kraju. Jest to również sprawdzenie i udoskonalenie naszych umiejętności językowych.
Ostatniego dnia mobilności odebraliśmy z rąk dyrektora instytucji przyjmującej certyfikaty potwierdzające udział w projekcie. Do Polski wróciliśmy po dwóch tygodniach w sobotę 22 października 2022r.
Projekt w całości sfinansowany został z programu ERASMUS+. Dzięki wsparciu finansowym ze środków Unii Europejskiej uczniowie nie ponoszą żadnych kosztów związanych z odbyciem praktyk za granicą. Po zakończeniu praktyk, uczniowie otrzymali certyfikaty odbycia praktyk zawodowych oraz certyfikaty Europass-Mobilność, które są akceptowane we wszystkich krajach Unii Europejskiej i szeroko znane pracodawcom na całym unijnym rynku pracy. W czasach bardzo szybkich zmian i dynamicznego rozwoju konieczne jest, aby fachowiec posiadał niezbędną wiedzę, umiejętności i doświadczenie, które umożliwią mu efektywną pracę zawodową. Projekty są odpowiedzią na te wyzwania i ich celem jest nabycie doświadczenia zawodowego w środowisku europejskich firm, w odmiennej kulturowo i językowo rzeczywistości, co przyczynia się do wzrostu aktywności, przedsiębiorczości i mobilności uczniów, wyposaża ich w wiedzę oraz konkretne umiejętności, które pozwolą im być bardziej konkurencyjnymi na lokalnym rynku pracy.
-
Europejskie praktyki - szansa na sukces zawodowy
W projekcie „Europjskie praktyki - sznasa na sukces zawodowyi” uczestniczyło 16 uczniów klasy I, II i III Niepublicznej Branżowej Szkoły I stopnia we Włoszczowie ZDZ w Kielcach, kształcących się w klasach wielozawodowych w zawodach kucharz, fryzjer, sprzedawca, mechanik pojazdów samochodowych, stolarz, elektryk, monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie. magazynier-logistyk, rolnik
Projekt zakładał przeprowadzenie dwutygodniowych praktyk zawodowych w Walencji (Hiszpania) w branżowych firmach. W projekcie, oprócz praktyk zawodowych, zapewnione są zajęcia obejmujące: naukę języka hiszpańskiego, przygotowanie kulturowe oraz pedagogiczne.
Termin wyjazdu(z podróżą): 05 września 2021r. – 18 września 2021r.
Wsparcie zapewnione uczestnikom w ramach projektu:
- przygotowanie kulturowe, pedagogiczne oraz językowe + materiały dydaktyczne niezbędne do realizacji zajęć
- ubezpieczenie dla uczestników wyjazdu
- podróż
- trzytygodniowa praktyka w firmach
- zakwaterowanie oraz wyżywienie
- przejazdy lokalne
- organizacja czasu wolnego (wycieczki, zwiedzanie Hiszpanii)
Po zakończeniu praktyk każdy uczestnik otrzyma certyfikat Europass Mobilność (wydawany przez Krajowe Centrum Europass w Warszawie), potwierdzający kwalifikacje i kompetencje zdobyte podczas odbywania stażu w innym kraju europejskim, certyfikat ECVET, dokument Europass CV oraz certyfikat językowy i certyfikat ukończenia praktyk.
-
Edukacja Rozwój Aktywizacja - ERA Mechanika i Kucharza
Projekt ERA Mechanika i Kucharza realizowany jest przez dwie szkoły branżowe: we Włoszczowie i w Jędrzejowie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego, Priorytet 8 Rozwój edukacji i aktywne społeczeństwo, Działanie 8.5 Rozwój i wysoka jakość szkolnictwa zawodowego i kształcenia ustawicznego, Poddziałanie 8.5.1 Podniesienie jakości kształcenia zawodowego oraz wsparcie na rzecz tworzenia i rozwoju CKZiU (projekty konkursowe), numer naboru RPSW.08.05.01-IZ,00-26-264/19
W projekcie "Edukacja Rozwój Aktywizacja - ERA Mechanika i Kucharza" uczestniczy 12 uczniów klasy I,II i III Niepublicznej Branżowej Szkoły I stopnia we Włoszczowie ZDZ w Kielcach, kształcących się w klasach wielozawodowych w zawodach kucharz i mechanik pojazdów samochodowych.
Głównym celem projektu jest wyposażenie uczniów - uczestników projektu w kompetencje/kwalifikacje zgodne z oczekiwaniami rynku pracy, co spowoduje wzrost ich zdolności do zatrudnienia.
Projekt podzielony jest na kilka zadań i zakłada przeprowadzenie zajęć w następujących blokach tematycznych:
- Kształtowanie umiejętności uniwersalnych niezbędnych na rynku pracy
- warsztaty komunikacji w pracy z obsługa klienta
- warsztaty "trening umysłu"
- Kształtowanie kompetencji cyfrowych
- szkolenie podstawowe AutoCAD - zakończone egzaminem i uzyskaniem Certyfikatu
- Innowacyjne zajęcia dodatkowe z zakresu EKOmechaniki samochodowej z elementami e-mobilności.
- Praktyki zawodowe w wymiarze 300 godzin.
Piszą o nas Echo Dnia.
- Kształtowanie umiejętności uniwersalnych niezbędnych na rynku pracy
-
Zagraniczna praktyka uczniów szkoły branżowej szansą na ich sukces zawodowy w przyszłości
W projekcie „Zagraniczna praktyka uczniów szkoły branżowej szansą na ich sukces zawodowy w przyszłości” uczestniczy 16 uczniów klasy I,II i III Niepublicznej Branżowej Szkoły I stopnia we Włoszczowie ZDZ w Kielcach, kształcących się w klasach wielozawodowych w zawodach kucharz, fryzjer, sprzedawca, mechanik pojazdów samochodowych, stolarz, elektryk, monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie. magazynier-logistyk.
Projekt zakłada przeprowadzenie trzytygodniowych praktyk zawodowych w Walencji (Hiszpania) w branżowych firmach. W projekcie, oprócz praktyk zawodowych, zapewnione są zajęcia obejmujące: naukę języka hiszpańskiego, przygotowanie kulturowe oraz pedagogiczne.
Termin wyjazdu(z podróżą): 24 marca 2019r. – 13 kwietnia 2019r.
Wsparcie zapewnione uczestnikom w ramach projektu:
- przygotowanie kulturowe, pedagogiczne oraz językowe + materiały dydaktyczne niezbędne do realizacji zajęć
- ubezpieczenie dla uczestników wyjazdu
- podróż
- trzytygodniowa praktyka w firmach
- zakwaterowanie oraz wyżywienie
- przejazdy lokalne
- organizacja czasu wolnego (wycieczki, zwiedzanie Hiszpanii)
Po zakończeniu praktyk każdy uczestnik otrzyma certyfikat Europass Mobilność (wydawany przez Krajowe Centrum Europass w Warszawie), potwierdzający kwalifikacje i kompetencje zdobyte podczas odbywania stażu w innym kraju europejskim, certyfikat ECVET, dokument Europass CV oraz certyfikat językowy i certyfikat ukończenia praktyk.
-
Mobilni spedytorzy-zagraniczna praktyka cennym doświadczeniem i szansą na sukces zawodowy
Uczniowie klasy trzeciej Technikum Zawodowego ZDZ w zawodzie technik spedytor uczestniczyli w czterotygodniowej praktyce zagranicznej w Hiszpanii w miejscowości Valencia. Valencia to metropolia położona nad Morzem Śródziemnym, która jest ważnym ośrodkiem przemysłowym, naukowym i kulturalnym .Krzyżują się tu szlaki komunikacyjne morskie ,drogowe, kolejowe i lotnicze. To doskonałe miejsce na odbycie staży w branży spedycyjnej. Uczniowie odbywali praktyki w czterech zakładach zlokalizowanych w specjalnej strefie, w której znajduje się kilkaset przedsiębiorstw branży logistyczno- spedycyjno- transportowej. Uczniowie zdobyli cenne doświadczenie , poznali organizację pracy , nowe technologie w branży spedycyjnej , nabli umiejętności praktyczne. Grupa zakwaterowana była w nowoczesnej Rezydencji Uniwersyteckiej ,,RESA” ,.Uczniowie mieli zapewnione bardzo dobre warunki mieszkaniowe jak również świetne warunki do spędzania aktywnie czasu wolnego. Uczniowie w czasie wolnym kuntynuowali naukę języka hiszpańskiego oraz przygotowanie kulturowe rozpoczęte w szkole przed wyjazdem na praktyki. Młodzież poznała historię, kulturę, obyczaje , kuchnię śródziemnomorską . W programie poza pracą młodzież uczestniczyła w wycieczkach kulturowych. Zwiedzali bardzo stare miasto Cuenca, nowoczesny ogród zoologiczny ,,Bioparc ” , stare miasto w Valencii, muzeum ,,Miasto Nauki i Sztuki”, Oceanarium oraz w fabrykę czekolady i wyrobów cukierniczych.
Udział uczniów w praktykach był całkowicie bezpłatny – mieli opłaconą podróż, ubezpieczenie, zakwaterowanie ,całodniowe wyżywienie, transport lokalny po Hiszpanii, wycieczki. Dodatkowo każdy uczeń otrzymał kieszonkowe na swoje wydatki.
Praktyki organizowane w ramach projektu ,,Mobilni spedytorzy –zagraniczna praktyka cennym doświadczeniem i szansą na sukces zawodowy”. Projekt otrzymał dofinansowanie z funduszy UE w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 ( PO WER) i był finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w 100%
-
Logistycy i informatycy-targowe tygrysy
"Logistycy i informatycy-targowe tygrysy" -działanie adresowane do 10 Uczniów/Uczennic klas III_IV kształcących się na kierunku technik spedytor. W ramach projektu realizowane były następujące działania:
1. Zajęcia dodatkowe kształtujące kompetencje kluczowe:
Należą do nich: kurs języka angielskiego branżowego w komunikacji międzykulturowej oraz warsztaty przedsiębiorczości. W ramach zajęć językowych uczestnicy projektu praktycznie poznają biznesową angielszczyznę wykorzystywaną w międzynarodowym środowisku pracy. Kurs będzie uwzględniał m.in.: język biznesowy, uwarunkowania i różnice kulturowe, prowadzenie korespondencji służbowej i rozmów telefonicznych, pisanie sprawozdań, notatek, język gestów, autoprezentację. Na zakończenie kursu przeprowadzony zostanie egzamin TOEIC (lub równoważny).Zajęcia dodatkowe z przedsiębiorczości zostały połączone z elementami doradztwa zawodowego. Nauka odbywała się atrakcyjną metodą z wykorzystaniem gier symulacyjno - edukacyjnych.
2. Zajęcia dodatkowe w zakresie logistyki targowej (60 godz.) - realizacja zajęć w systemie dualnym obejmującym: 40 godz. nauki teoretycznej i 20 godz. zajęć praktycznych realizowanych u pracodawców.
3. Staże zawodowe Płatne staże – w wymiarze 150 godz. - zorganizowane u pracodawców związanych z branżą targową i informatyczną.
Okres realizacji działań projektowych: 01.07.2016 r. – 31.10.2017 r.
-
Zagraniczna praktyka drogą do sukcesu
"Zagraniczna praktyka drogą do sukcesu" to projekt, w ramach którego 11 kwietnia 2015 roku grupa 10 uczniów klasy II Technik spedytor wraz z opiekunem rozpoczęła swoją miesięczną przygodę w Hiszpanii w mieście Walencja.
Wszyscy uczniowie zostali zakwalifikowani do udziału w projekcie w ramach unijnego programu Erasmus+. Dzięki wsparciu finansowym ze środków Unii Europejskiej uczniowie nie ponoszą żadnych kosztów związanych z odbyciem praktyk za granicą.
Po zakończeniu praktyk, uczniowie otrzymali certyfikaty odbycia praktyk zawodowych oraz certyfikaty Europass-Mobilność, które są akceptowane we wszystkich krajach Unii Europejskiej i szeroko znane pracodawcom na całym unijnym rynku pracy.
W czasach bardzo szybkich zmian i dynamicznego rozwoju branży spedycyjnej konieczne jest, aby fachowiec posiadał niezbędną wiedzę, umiejętności i doświadczenie, które umożliwią mu efektywną pracę zawodową. Projekt ten jest odpowiedzią na te wyzwania i jego celem jest nabycie doświadczenia zawodowego w środowisku europejskich firm, w odmiennej kulturowo i językowo rzeczywistości. Ma przyczynić się do wzrostu aktywności, przedsiębiorczości i mobilności uczniów, wyposażyć ich w wiedzę oraz konkretne umiejętności, które pozwolą im być bardziej konkurencyjnymi na lokalnym rynku pracy. Ma spowodować także ich otwarcie na globalny rynek pracy.
-
Specjaliści w zawodzie
"Specjaliści w zawodzie"- projekt skierowany do uczniów, kształcących się w zawodzie technik budownictwa. Celem projektu było kształcenie umiejętności praktycznych w zawodzie, lepsze przygotowanie do egzaminu zawodowego, wyposażenie w umiejętności, które przydadzą się uczniom na rynku pracy, będąc dostosowanym do oczekiwań pracodawców.
W ramach projektu uczniowie uczestniczyli w:
- Zajęciach z matematyki , które mają uzupełnić wiedzę uczniów z tego zakresu, nadrobić zaległości i poszerzyć wiadomości zdobyte na lekcjach, lepiej przygotować do egzaminu maturalnego z matematyki.
-Zajęciach praktycznych z nauki zawodu , mających na celu lepiej przygotować do Egzaminu zawodowego przed OKE .
- Zajęciach grupowych i indywidualnych z doradztwa psychologiczno-zawodowego na których poznają techniki aktywnego poszukiwania pracy, radzenia sobie ze stresem, pobudzania motywacji do podjęcia kształcenia, zajęć z kreatywności. W ramach tego zadania utworzone również zostały Szkolne Ośrodki Kariery (SzOK). W ramach SzOK-ów prowadzone jest doradztwo psychologiczno – edukacyjno – zawodowe dla uczestników jak również dla innych uczniów i uczennic w szkole. W SzOK-ach pełnią dyżury doradcy zawodowi i psycholodzy w wymiarze średnio 2h w tygodniu przez okres 13 miesięcy.
- kursie pn.„Obsługa wózków jezdniowych + bezpieczna wymiana butli” pozwalający uczniom nabyć nowe umiejętności zawodowe, dzięki którym zwiększą swoje szanse na regionalnym rynku pracy.
Dodatkowo w trakcie wakacji uczniowie odbyli płatne staże we włoszczowskiej firmie ZPUE.SA. Mogli wykorzystać w praktyce wiadomości i umiejętności zdobyte w szkole, zapoznali się z realiami pracy w zawodzie oraz przygotowano ich do podjęcia pracy.
-
Akademia kompetencji kluczowych i zawodowych
AKADEMIA KOMPETENCJI KLUCZOWYCH i ZAWODOWYCH - Nowoczesne Szkoły Zawodowe ZDZ
w Kielcach” - skierowany był do uczniów, którzy nabyli nowe umiejętności i poszerzyli swoją wiedzę. W ramach projektu odbyły się warsztaty sommelierskie, baristyczne i carvingu, kursy zawodowowe „Spawacz blach i rur spoinami pachwinowymi metodą MAG” i „Kierowca wózków jezdniowych z napędem silnikowym”, zajęcia z zakresu strzelania, samoobrony i technik interwencji oraz kurs jeździecki. Zorganizowano też zajęcia wyrównawcze z matematyki, z języka polskiego oraz z języka angielskiego, zajęcia dodatkowe z zakresu „Świadomości z Ekspresji i Świadomości Kulturalnej”, poradnictwo pedagogiczno psychologiczne oraz doradztwo edukacyjno-zawodowe.